Υποχρεωμένοι να λάβουν μέρος σε πιλοτικές εξετάσεις θα είναι φέτος, 12.000 μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου -τον Μάιο– προκειμένου να διαπιστωθούν οι ικανότητές τους σε Μαθηματικά και Γλώσσα. Οι μαθητές θα επιλεγούν από 600 διαφορετικά σχολεία ανά τη χώρα και θα λάβουν μέρος υποχρεωτικά σε εξετάσεις διάρκειας 2 ωρών, με θέματα που θα κληρωθούν ηλεκτρονικά από τράπεζα θεμάτων και θα γίνουν ταυτόχρονα σε ολόκληρη τη χώρα (όπως δηλαδή γίνονται και οι Πανελλαδικές).

 

Τα αποτελέσματα δεν θα συνεκτιμώνται στους βαθμούς των μαθητών, κάτι το οποίο είχε προκαλέσει την ανησυχία γονέων και μαθητών. Για την ώρα δεν έχουν γίνει οι ανακοινώσεις σχετικά με τα 600 σχολεία τα οποία θα λάβουν μέρος στο «πείραμα» ώστε και τα παιδιά να γνωρίζουν έγκαιρα ότι αναγκαστικά θα υποστούν τον Μάιο αυτή τη δύσκολη δοκιμασία. Η απόφαση για τη διενέργεια των εξετάσεων ήδη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, όπου και προβλέπονται οι σχετικές λεπτομέρειες.

 

Το εγχείρημα που προγραμματίζει το Υπουργείο Παιδείας για τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα απευθύνεται σε μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού και Γ’ τάξης του Γυμνασίου, στη Γλώσσα-κατανόηση κειμένου και στα Μαθηματικά. Οι εξετάσεις θα γίνουν πιλοτικά και θα επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο. Τα αποτελέσματα θα συλλέγονται ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται στους βαθμούς των μαθητών, ενώ οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε ένα εύρος ερωτήσεων κλειστού τύπου. Μετά τις δύο πρώτες σχολικές χρονιές και όταν αρχίσει η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, το σύστημα αυτό θα προσεγγίσει τη φιλοσοφία των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, προκειμένου να εντοπιστούν, αφ’ ενός ποια σημεία τους έχουν κατακτήσει οι μαθητές μας, αφ’ ετέρου οι βελτιωτικές κινήσεις, κυρίως σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας που θα πρέπει να ενσωματωθούν.

 

Με το πέρας των εξετάσεων, θα γίνεται επεξεργασία για την εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Θα δημιουργηθεί σχετική ιστοσελίδα στην οποία θα αναρτηθεί το θεωρητικό πλαίσιο των εξετάσεων και ενδεικτικά θέματα. Η Ελληνική PISA εισάγεται στη βάση του άρθρου 104 του ν. 4823/2021 για την αναβάθμιση του σχολείου και πραγματοποιείται από την Αρχή.

 

Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Οι λεπτομέρειες για τις εξετάσεις

 

Όπως αναφέρει το σχετικό ΦΕΚ με τίτλο «Διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων, αποφασίζονται τα εξής:

  • Από το σχολικό έτος 2021-2022 διενεργούνται σε εθνικό επίπεδο εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων σε θέματα σχετικά με τα περιεχόμενα των προγραμμάτων σπουδών στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών. Σκοπός των ως άνω εξετάσεων είναι η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο, σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας.
    Επικεντρώνονται συγκεκριμένα στην έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών σε θέματα Γλώσσας – Κατανόησης Κειμένου και Μαθηματικών, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως αυτά αναφέρονται ή περιγράφονται στα σχετικά Προγράμματα Σπουδών.
    Τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στα συγκεκριμένα μαθήματα.
  • Για την προετοιμασία και την εποπτεία της διεξαγωγής των εξετάσεων, συγκροτείται άμισθη Επιστημονική Επιτροπή με απόφαση της Υπουργού Παιδείας, μετά από εισήγηση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.) και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Η Επιστημονική Επιτροπή διαμορφώνει το θεωρητικό πλαίσιο, μετά από εισήγηση του Προέδρου της, για τη διεξαγωγή των διαγνωστικών εξετάσεων και έχει την εποπτεία:
    • (α) της σύνταξης Οδηγού με προδιαγραφές επιλογής θεμάτων και εκπόνησης ερωτημάτων κλειστού τύπου,
    • (β) της επιλογής θεμάτων και της διαμόρφωσης ερωτημάτων πολλαπλής επιλογής, βάσει των προβλεπόμενων στα Προγράμματα Σπουδών διδακτικών αντικειμένων της Γλώσσας και των Μαθηματικών, καθώς και του συνοδευτικού υλικού των εξετάσεων, και
    • (γ) της διαδικασίας διενέργειας των διαγνωστικών εξετάσεων και της υποστήριξης της υλοποίησής τους. Δημιουργείται Αποθετήριο Θεμάτων (Τράπεζα Θεμάτων), με ευθύνη και Εποπτεία της Επιστημονικής Επιτροπής, το οποίο αναρτάται σε ειδική πλατφόρμα του ΙΕΠ.
  • Τα θέματα παραμένουν απόρρητα μέχρι την ώρα της εξέτασης, πλην της δημοσίευσης ενδεικτικών θεμάτων, τα οποία ανακοινώνονται νωρίτερα από τις εξετάσεις και είναι προσβάσιμα στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • Οι συμμετέχουσες σχολικές μονάδες (έως και 600 στον αριθμό) επιλέγονται βάσει στρωματοποιημένης δειγματοληψίας, κατόπιν σχετικής εισήγησης της Επιστημονικής Επιτροπής, με σκοπό τη συλλογή αντιπροσωπευτικών δεδομένων για το σύνολο της χώρας και ορίζονται με υπουργική απόφαση.
  • Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας έχει την ευθύνη της διενέργειας και της εποπτείας των εξετάσεων, καθώς και του ορισμού δύο (2) εκπαιδευτικών ως επιτηρητών για κάθε αίθουσα που συμμετέχει στις εξετάσεις, εκτός της περίπτωσης των μονοθέσιων σχολείων, όπου ορίζεται ένας επιτηρητής.
  • Οι εξετάσεις διενεργούνται ταυτόχρονα στις επιλεγείσες σχολικές μονάδες σε ημέρα και ώρα που θα οριστεί με απόφαση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υ.ΠΑΙ.Θ.).
  • Την ημέρα της εξέτασης, η Επιστημονική Επιτροπή του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης διενεργεί ηλεκτρονική κλήρωση για την επιλογή των θεμάτων. Τα θέματα αποστέλλονται ηλεκτρονικά και, με ευθύνη του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, εκτυπώνονται και διανέμονται σε έντυπη μορφή στους μαθητές.
  • Η χρονική διάρκεια της εξέτασης ορίζεται σε 60 λεπτά ανά γνωστικό αντικείμενο, με ενδιάμεσο εσωτερικό ολιγόλεπτο διάλειμμα (10’). Προβλέπεται, επίσης, η συμπλήρωση σύντομου ανώνυμου ερωτηματολογίου συλλογής κοινωνικο-δημογραφικών στοιχείων από τους μαθητές και τις μαθήτριες μετά το τέλος της εξέτασης.
  • Οι απαντήσεις των μαθητών σημειώνονται σε ειδικά διαμορφωμένα έντυπα (απαντητικά δελτία), τα οποία αποστέλλονται νωρίτερα στα σχολεία, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα.
  • Τα έντυπα των απαντήσεων των σχολικών μονάδων συγκεντρώνονται και αποστέλλονται άμεσα στο ΙΕΠ, προκειμένου οι απαντήσεις να καταχωριστούν σε ειδικά διαμορφωμένη βάση δεδομένων, στην οποία έχει πρόσβαση και η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε..
  • Τα αποτελέσματα των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα αξιοποιούνται από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. και το ΙΕΠ για τη διατύπωση εισηγήσεων προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, για προτάσεις βελτιώσεων στα Προγράμματα Σπουδών, στο εκπαιδευτικό υλικό, στη διδακτική μεθοδολογία, για προσεγγίσεις συμπεριληπτικής και αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, καθώς και για την ανάπτυξη εστιασμένων επιμορφωτικών δράσεων. Επίσης, διαμορφώνονται και υποβάλλονται προτάσεις για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση γενικότερα.

 

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Αν ενδιαφέρεστε για το πρόγραμμα σπουδών των Φροντιστηρίων μας, βρείτε εδώ πληροφορίες για Online Εγγραφές!

Διαβάστε επίσης: 

Πανελλήνιες 2022: Ποια Τμήματα Ελληνικών ΑΕΙ σε κάνουν κατευθείαν κάτοχο μεταπτυχιακού;

Τράπεζα Θεμάτων: Θέματα και ενδεικτικές απαντήσεις 31 μαθημάτων.

Μηχανογραφικό – Πανελλαδικές 2022: Τι θα ισχύσει φέτος.

Πανελλήνιες 2022: Tα τρία βήματα για την σωστή επιλογή σπουδών στα ΑΕΙ – Τι πρέπει να προσέξουν οι μαθητές της Γ΄ λυκείου.

Πανελλήνιες 2022: Όλες οι αλλαγές που θα ισχύσουν.