Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή
stratig@yahoo.com
www.stadiodromia.gr

Οι συγχωνεύσεις τμημάτων των ΑΕΙ, που έχει αναγγείλει το υπουργείο Παιδείας, δεν θα υλοποιηθούν άμεσα, από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις δηλαδή, καθώς δεν επαρκεί ο χρόνος γι’ αυτό. Δόθηκε μίας ακόμη παράταση στα ΑΕΙ μέχρι τις 31/3 για να υποβάλουν τις προτάσεις τους στο υπουργείο Παιδείας. Δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για να γίνουν οι συγχωνεύσεις και να περάσουν οι αλλαγές στο Μηχανογραφικό Δελτίο του 2022. Τα Πανεπιστήμια δεν επιθυμούν να μειωθούν τα τμήματά τους· αναμενόμενο είναι, ποιος θέλει τη συρρίκνωσή του.

Ένα από τα κριτήρια για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων είναι και οι κενές θέσεις που υπήρξαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021, λόγω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Φυσικά δεν θα είναι το μοναδικό, καθώς υπάρχουν και άλλα κριτήρια, όπως για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, που εθνικοί λόγοι επιβάλλουν τη διατήρησή τους ως έχουν. Ίσως γίνουν κάποιες μικρές αλλαγές στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, όπου ιδρύθηκαν το 2019 πολλά νέα τμήματα χωρίς μέλη ΔΕΠ.

Τα τμήματα που είχαν πολλές κενές θέσεις στις Πανελλαδικές του 2021 είναι πράγματι πολλά σε αριθμό

Συνολικά σε 176 τμήματα ΑΕΙ από τα 455 συνολικά έμεινε μία τουλάχιστον κενή θέση από τις θέσεις που προορίζονταν για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις το 2021. Το εντυπωσιακό είναι ότι σε 38 τμήματα οι κενές θέσεις υπερβαίνουν το 90% των συνολικών θέσεων, όπως βλέπουμε στον πίνακα 1. Σε 108 τμήματα έμειναν κενές περισσότερες από τις μισές θέσεις. Είναι αναμενόμενο οι συγχωνεύσεις να αφορούν αυτά κυρίως τα τμήματα. Στον πίνακα 2 βλέπουμε τα τμήματα ΑΕΙ που είχαν περισσότερες από το 90% των θέσεων Γενικού Λυκείου κενές.

Στον κατάλογο με αυτά τα 108 τμήματα βλέπουμε τα 5 τμήματα Θεολογίας, τα τμήματα Νοσηλευτικής στο Διδυμότειχο και την Τρίπολη, τα τμήματα Δασολογίας. Από τα 8 τμήματα Γεωπονίας μόνο αυτό του ΑΠΘ κάλυψε όλες τις θέσεις του. Σε όλα τα άλλα τμήματα Γεωπονίας έμειναν δεκάδες κενές θέσεις.

Αν περιμέναμε να συμβεί κάτι τέτοιο με τα τμήματα που είναι απομακρυσμένα και χαμηλής ζήτησης από τους υποψηφίους, εντύπωση κάνει το τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών στο ΑΠΘ, όπου το 41,67% των θέσεων έμειναν κενές, ενώ στο αντίστοιχο του ΕΜΠ έμειναν κενές το 49,07% των θέσεων.

Οι κενές θέσεις δεν υπήρξαν, λοιπόν, μόνο στα περιφερειακά εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά και στα κεντρικά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης

Είχαμε, λοιπόν, 15 τμήματα στο ΑΠΘ με κενές θέσεις. Πρόκειται για τα τμήματα της Σχολής Θετικών Επιστημών Μαθηματικών, Φυσικής και Γεωλογίας, τα τμήματα Φιλολογίας και Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Σε 12 τμήματα του ΕΚΠΑ είχαμε κενές θέσεις, κυρίως σε τμήματα των Ψαχνών Ευβοίας, που εντάχθηκαν στο ΕΚΠΑ τις ξένες φιλολογίες, τα δύο τμήματα Θεολογίας, αλλά και το τμήμα Φιλολογίας.

Στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έμεινα συνολικά 719 κενές θέσεις στα 6 από τα 9 τμήματα του Πανεπιστημίου. Σ’ αυτά περιλαμβάνονται και τα τρία τμήματα στο Καρπενήσι, την Άμφισσα και τη Θήβα.

Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής είχαμε 536 κενές θέσεις, σε τμήματα όπως Πολιτικών Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών, Γραφιστικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Λογιστικής.

Οι υποψήφιοι των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων θα έχουν, εκτός από όλα τα προβλήματα που τους δημιούργησε η πανδημία, να σκεφθούν τι θα γίνει με τη συγχώνευση των τμημάτων, που λογικά θα εφαρμοστεί από το 2023. Να τους θυμίσουμε, για να μην ανησυχούν και για έναν ακόμη λόγο, ότι στην προηγούμενη συγχώνευση τμημάτων με το σχέδιο Αθηνά το 2013, δόθηκε η δυνατότητα στους φοιτητές των τμημάτων που θα έκλειναν να πάρουν μετεγγραφή για τμήμα στον τόπο κατοικίας τους ή διατηρήθηκε η λειτουργία των τμημάτων μέχρι να αποφοιτήσουν οι υπάρχοντες φοιτητές. Δεν υπάρχει, συνεπώς, κανένας κίνδυνος αν το τμήμα που περάσουν συγχωνευτεί με κάποιο άλλο.

Φυσικά υπάρχουν και ευκαιρίες για εξαιρετικές σπουδές σε σχολές που είχαν δεκάδες ή και εκατοντάδες κενές θέσεις

Στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης στα τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής, Επιστήμης των Υλικών, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Οικονομικών Σπουδών και Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών έμειναν δεκάδες κενές θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι όποιος υποψήφιος περνούσε την ΕΒΕ του τμήματος μπορούσε να εισαχθεί και να κάνει καλές σπουδές σε ένα από τα καλύτερά μας Πανεπιστήμια, που δεν αποτελεί πρώτη επιλογή πολλών υποψηφίων μόνο λόγω της απόστασης από το χερσαίο κορμό της χώρας μας.

Οι υποψήφιοι μπορούν, πλέον, να ασχοληθούν με την επιλογή σπουδών καθώς το Μηχανογραφικό Δελτίο δεν θα έχει φέτος σημαντικές αλλαγές, πέρα από την προσθήκη 4 νέων τμημάτων στη σχολή Ικάρων και την δυνατότητα πρόσβασης σε κάποια τμήματα και από δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο.

Πίνακας 1: Αριθμός τμημάτων ΑΕΙ, με κενές θέσεις στις Πανελλαδικές 2021

Αριθμός τμημάτων με >90% κενές θέσεις38
Αριθμός τμημάτων με 50%<χ<90% κενές θέσεις68
Αριθμός τμημάτων με 30%<χ<50% κενές θέσεις30
Αριθμός τμημάτων με 1<χ<30% κενές θέσεις38
Συνολικός αριθμός τμημάτων με μία τουλάχιστον κενή θέση176
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Πίνακας 2: Τα τμήματα ΑΕΙ, με περισσότερες από το 90% των θέσεων κενές

ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΗΣΙΔΡΥΜΑΘέσειςΕπιτυχόντεςΚενές θέσειςΠοσοστό κενών θέσεων
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Ξάνθη)ΔΠΘ1080108100
Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (Δράμα)Διεθνές Παν. Ελλάδας1590159100
Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών ΑθήναςΑΕΑ Αθήνας303100
Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Ηρακλείου ΚρήτηςΑΕΑ Κρήτης505100
Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος (Καρπενήσι)Γεωπονικό Παν.171117099,42
Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.310230899,35
Μηχανικών Τοπογραφίας & Γεωπληροφορικής (Σέρρες)Διεθνές Παν. Ελλάδας119111899,16
Νοσηλευτικής (Διδυμότειχο)Διεθνές Παν. Ελλάδας102110199,02
Ζωικής Παραγωγής Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (Μεσολόγγι)Παν. Πάτρας178217698,88
Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής (Μεσολόγγι)Παν. Πάτρας223322098,65
Μηχανικών Ορυκτών Πόρων (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.185318298,38
Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Ηρακλείου ΚρήτηςΑΕΑ Κρήτης5415398,15
Μαθηματικών (Σάμος)Παν. Αιγαίου305629998,03
Συστημάτων Ενέργειας (Λάρισα)Παν. Θεσσαλίας132312997,73
Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης  (Άμφισσα)Γεωπονικό Παν.206520197,57
Μηχανικών Περιβάλλοντος  (Αγρίνιο)Παν. Πάτρας157415397,45
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Γρεβενά)Παν. Δυτ. Μακεδ.4011139097,26
Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων  (Ορεστιάδα)ΔΠΘ220721396,82
Περιβάλλοντος  (Ζάκυνθος)Ιόνιο Παν.154514996,75
Περιβάλλοντος (Μυτιλήνη)Παν. Αιγαίου151514696,69
Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών (Μαρούσι)ΑΣΠΑΙΤΕ10249896,08
Γεωπονίας (Φλώρινα)Παν. Δυτ. Μακεδ.2991228795,99
Μαθηματικών (Καστοριά)Παν. Δυτ. Μακεδ.144613895,83
Περιβάλλοντος (Λάρισα)Παν. Θεσσαλίας113610794,69
Φυσικής (Καβάλα)Διεθνές Παν. Ελλάδας2011119094,53
Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής (Λήμνος)Παν. Αιγαίου164915594,51
Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών ΑθήναςΑΕΑ Αθήνας3623494,44
Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα)ΔΠΘ2931727694,2
Γεωλογίας (Πάτρα)Παν. Πάτρας1781116793,82
Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής  (Λάρισα)Παν. Θεσσαλίας108810092,59
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.4013037192,52
Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο)Παν. Κρήτης113910492,04
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Αγ.  Νικόλαος)Ελληνικό Μεσογειακό Παν.1941617891,75
Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος (Βόλος)Παν. Θεσσαλίας1661415291,57
Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών Μηχανικών -Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών ΜηχανικώνΑΣΠΑΙΤΕ8988191,01
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Κοζάνη)Παν. Δυτ. Μακεδ.3453231390,72
Γεωπονίας (Άρτα)Παν. Ιωαννίνων1801716390,56
Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης  (Γρεβενά)Παν. Δυτ. Μακεδ.3163028690,51
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

 

Πηγή: naftemporiki.gr